تم إيقاف أقسام اللغات الأجنبية مؤقتا على أمل ان تعود لاحقا بعد ان تتغير الظروف

الهدهد: صحيفة اليكترونية عربية بخمس لغات عالمية
الهدهد: صحيفة اليكترونية عربية بأربع لغات عالمية
Rss
Facebook
Twitter
App Store
Mobile



عيون المقالات

يونيو 1967 وهذه الغابة السوداء

23/06/2026 - إبراهيم عبد المجيد

السعار العقاري في سوريا بين المضاربة والفوضى

19/06/2026 - طالب عبد الجبار الدغيم

من يضلل من؟ في قضية الذكاء الإصطناعي

12/06/2026 - رزان نعيم المغربي

"الترند" والمشكلة.. وماذا بعد؟

04/06/2026 - مضر رياض الدبس

كتيبة الليث حجو تقطع الحبل السري للثورة

04/06/2026 - د.عبد القادر المنلا


التحرش أصبح سمة أساسية من سمات العيد في مصر




القاهرة - من مصر، أثارت إحدى المدونات قضية التحرش الذي بات أحد "سمات الأعياد"، على حد تعبيرها، وذلك على مدونة "قطة الصحراء" تحت عنوان: "هو ليه بقى العيد مرتبط بالتحرش؟ وقالت المدونة: سؤال راودني في الليل وأنا ماشية في الشارع ليله العيد


التحرش يعتبر أحد أخطر المشكلات الاجتماعية في مصر
التحرش يعتبر أحد أخطر المشكلات الاجتماعية في مصر
وأنا شايفة الشارع على الجانبين شباب ومش سايبين ولا واحدة ست كبيرة ولا حتى طفلة إلا لما يسمعوها ما لذ وطاب من الألفاظ.. وإن الظروف ساعدته مفيش مانع يلمس أي حاجه تقع يده عليها

وتابعت: "ده أنا لفت نظري ولد بيعاكس بنت لا تتجاوز 12 سنة وجسمها يكاد ينعدم.. البنت مجرد هيكل عظمي ماشي على الأرض.. فين الإثارة اللى فيها علشان اللوح إللى راح يقل أدبه عليها، والعيال الصغيرة كمان بتعاكس وتتحرش ليه؟ عندها كبت

وأضافت: "ليه الشارع بيبقى على الجانبين شباب علشان لو بنت أو ست مشيت تكون ماشية في النص ويبتدي الشاب المثار على روحه بإطلاق أقذع الألفاظ لمجرد أن حظها العاثر ساقها للنزول، يمكن نازلة تشتري أكل لولادها ولا دواء لأحد والديها؟؟ لكن إزاي؟؟ طالما نازلة في اليوم ده يبقى نازلة مخصوص علشان الشباب يتحرشوا بيها مش تلوم إلا نفسها بقى

مدونة قطة الصحراء
الاثنين 30 نوفمبر 2009